témák
nem vagy egyedül
Látás fejlődését segítő játékok, ötletek

Mikor megszületünk, pusztán csak fényeket, árnyékokat látunk. Ahogy cseperedünk, velünk együtt fejlődik az a képességünk, amit látásnak nevezünk. Az ún. tényleges látás fogalma nagyjából 4-6 éves korra alakul ki, ezért érdemes gyermekeink látási képességét is fejleszteni. Íme néhány tanács, mivel tehetjük gördülékenyebbé, élvezetessé ezt a folyamatot.

 

A pici babákat először minden erősebb fény zavarja: nem véletlenül. A pszichológiai, idegrendszeri okok mellett szemük is éretlen még, egy pár napos csecsemő még csak árnyakat, foltokat lát. Később, egy-két hónap elteltével kezdi fókuszálásra használni a szemét: közel lévő tárgyak segítségével gyakorolja a fókuszálást. Az élénk színek számukra sokkal jobban láthatóak, fokozatosan alakulnak, fejlődnek ugyanis a szemidegek. Nagyjából 2 hónapos kortól tehát érdemes élénk színű tárgyakkal körülvenni kisbabánkat, sőt, a mozgó tárgyak sokkal érdekesebbek számukra (hiszen a fókuszálás, kiemelés így sokkal könnyebb), akasszunk tehát ágyacskájuk fölé forgó, színes játékokat! Később egyszerű mesekönyvek, képek nézegetésével is segíthetjük a folyamatot: egyszínű háttérből egyértelműen kiemelkedő alakzat, tárgy nézegetésével segíthetjük a felismerést.

 

Később, az óvodáskor elején mozgásos játékokkal nagyon sokat tehetünk az ún. térbeli látás kialakulásáért.

 

Játszunk sok olyan mozgásos játékot a gyerekekkel, amik segítik a testérzékelés kialakulását: ez ugyanis alapfeltétele ahhoz, hogy a puszta képet egésszé tudják formálni. Például mászás közben akadályokat kerülgetve, labirintusosat játszva észrevétlenül is formálódik, alakul a térbeli látás.

 

A három éves, kiscsoportos gyerekekre még jellemző az ún. csőlátás. Ennek oka az, hogy az ilyen korú gyerekeknél a szem oldali látóidegei még kialakulatlanok. Ebben a korban még fogócskázás közben egymás hátát követve futnak, oldalra nem tekintetnek.

 

Ne felejtsük, a fejlesztés úgy lehet valódi fejlesztés, ha a kisgyermekek biztonságérzetét meghagyjuk, érdemes tehát apró mankókat bevetni a játékok során. Mindig legyen egy biztos pont, amibe tudnak „kapaszkodni”, például mindig tudják, honnan indulnak és hová érkeznek, legyen valami, ami mentén tudnak haladni. Ha futójátékokat játszunk, eleinte mindig legyen egy támpont, amit követhetnek, ami mentén mozoghatnak, így tájékozódási képességük kialakulását is elősegítjük (például egy földre helyezett szalag mentén fussunk).

 

Ha már a támpontok mentén biztonságosan mozognak a kicsik, jöhet az irányok megkülönböztetésének elősegítése. Nagyon fontos, hogy mindig legyen egyértelmű „bejárat és kijárat” az ilyen játékok során. Legyenek jól láthatóan, egyértelműen elkülönítve: a fogó a szoba egyik sarkából induljon el, mindig ugyanonnan és a bázis pedig szintén mindig ugyanott, egy bizonyos helyen legyen.

 

Picit később megkezdhetjük tudatosan, de óvatosan fejleszteni a látótér tágítását ahhoz, hogy a perifériás látás kialakuljon. Miért is fontos ez? Egyrészt a tájékozódásban van nagy szerepe a perifériás látásnak, másrészt a későbbi írás- és olvasástanulásnál is nagyon fontos. Kutatás bizonyítja, hogy egy jól működő szem nagyjából 8 betűt képes egyszerre átlátni, míg egy szűk látású 3-at.

 

Játszunk tehát sok játékot, amivel a perifériás látás fejlődését segíthetjük! Fogócskázzunk, játszunk foglaló játékokat (székfoglalót például, ami kezdetben lehet egyszerűbb, biztonságosabb, például babzsák használatával, valamint csak egy kis idő után csökkentsük az eszközök számát, hogy ne vegyük el a kicsik próbálkozási kedvét és a foglalás adta sikerélménnyel segítsük fejlődésüket).

 

Fogócskázás közben a fogó elindulását jelezzük a kicsiknek, ezzel is segítve a többi gyerek elindulását (a hang hatására megindul a reakció), valamint a fogó jól látható helyről, mindig ugyanonnan induljon el (kezdetben persze, a későbbiekben, fejlett perifériás látás során induljon mindig máshonnan a fogó, hiszen így is nagyon izgalmas a játék)!

 

Természetesen a látás fejlesztésénél is nagyon fontos a türelem. Figyeljünk gyermekeinkre, kövessük aktívan reakciójukat és tanuljunk belőlük! A játék során tanúsított viselkedésükből fejlettségi szintjükre is tudunk következtetni, valamint természetesen érzelmi érettségükre is következtetni tudunk, de ez már egy másik cikk története lesz.

 

Ajánljuk Nektek Tótszöllősy Tünde óvodai mozgás-programját, mely elsősorban szakembereknek, óvodapedagógusoknak készült, de Ti, édesanyák is rengeteg hasznos, élvezetes játékötletre bukkanhattok a könyvekben, melyeknek köszönhetően tudatosan is tudtok játszani gyermekeitekkel. 


http://www.mozgasfejlesztes.hu/cikkek/a-latas-fejlodeset-segito-mozgasos-jatekok.html

kisgyermekfejlesztes.hu © 2012 ICT Európa Compass Kft | Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem